Alight is overeengekomen om zijn Payroll- en Professional Services-bedrijf te verkopen aan een gelieerde onderneming van H.I.G. Capital. Meer informatie hier.

Alight: Nederlandse werkgevers slaan de plank mis als het gaat om arbeidsvoorwaarden

Nieuwegein, Mar 22, 2023 |

Secundaire arbeidsvoorwaarden spelen een belangrijke rol bij het werven, binden en behouden van talent, blijkt uit onderzoek van Alight Solutions. Toch zien werknemers er niet altijd de waarde van in, terwijl werkgevers hun eigen secundaire arbeidsvoorwaarden juist overschatten.

Het nieuwe Workplace Benefits in a Changing World 2023 rapport van Alight, geeft inzicht in de prioriteiten en behoeften van werkgevers en werknemers op het gebied van (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Er zijn in totaal 1.400 werknemers en 420 middelgrote tot grote werkgevers ondervraagd. Het onderzoek is uitgevoerd in Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland blijken secundaire arbeidsvoorwaarden erg belangrijk voor werknemers. Meer dan een derde (35%) plaatst het in hun top drie prioriteiten bij het kiezen van een baan. 37 procent van de Nederlandse werknemers vindt dat er wordt voldaan aan hun behoeften en wensen. Slechts 36 procent heeft de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden te kiezen die het beste bij hen passen.

Arbeidsvoorwaarden worden niet begrepen

Een gebrek aan communicatie en duidelijkheid kan een oorzaak zijn van de kloof tussen werkgevers en werknemers. Niet alle medewerkers zijn bekend met hun voorwaarden of begrijpen ze; iets minder dan de helft van de Nederlandse werkgevers (47%) geeft toe dat werknemers hun voorwaarden niet begrijpen en 59 procent van de werknemers is het daarmee eens.

Uit het onderzoek blijkt ook dat via meerdere kanalen communiceren, oftewel omnichannel, zorgt voor meer transparantie en duidelijkheid tussen werkgevers en werknemers. Denk hierbij aan het gebruik van sms’jes, apps, en geautomatiseerde tools zoals chatbots. 34 procent van de Nederlandse werknemers zegt dat een digitaal portaal zou helpen om bekendheid over secundaire arbeidsvoorwaarden te vergroten onder werknemers.

Proactief benaderen

Jan Pieter Janssen, vice president business development bij Alight zegt: “Om de kloof tussen werkgevers en werknemers te overbruggen, moeten organisaties proactief omgaan met arbeidsvoorwaarden. Alle werknemers hebben eigen behoeften, waarden en interesses en daarnaast verandert de werkplek voortdurend. Daarom is het cruciaal voor werkgevers om innovatieve en toekomstbestendige strategieën voor arbeidsvoorwaarden te ontwikkelen. Hierdoor kunnen werkgevers een geïntegreerde en op maat gemaakte ervaring aan hun werknemers bieden. Dit verbetert de bekendheid van secundaire arbeidsvoorwaarden en het gebruik van welzijnsprogramma’s. Het verhoogt ook rendement op investeringen voor werkgevers, verbetert het algemene welzijn van werknemers en het werven en behouden van talent is een stuk makkelijker, zowel nu als in de toekomst.”

Download het Workplace Benefits in a Changing World 2023 rapport hier voor meer informatie.

Over het onderzoek
Het rapport Workplace Benefits in a Changing World 2023 is gebaseerd op twee enquêtes die zijn gehouden om de perceptie van werknemers en werkgevers vast te leggen over secundaire arbeidsvoorwaarden. De eerste enquête omvatte 1.400 werknemers en de tweede 420 werkgevers, en beide werden ze uitgevoerd in 6 landen – het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Nederland – tussen juni en september 2022. De respondenten werkten voor middelgrote en grote bedrijven in verschillende sectoren.

Over Alight

Met de overtuiging dat het succes van een bedrijf begint bij zijn mensen, is Alight Solutions een toonaangevende leverancier van geïntegreerde cloud software oplossingen voor HR, Payroll en Finance. Door gebruik te maken van onze eigen Artificial intelligence oplossingen en data-analyses, optimaliseren wij bedrijfsprocessen voor werknemers en werkgevers. Wij zorgen ervoor dat werkgevers en werknemers met onze oplossingen meer tijd overhouden voor de echt belangrijke dingen binnen de organisatie en dat processen op een menselijke manier worden geautomatiseerd. De 15.000 toegewijde collega’s van Alight ondersteunen meer dan 36 miljoen werknemers. Ontdek op alight.com hoe Alight organisaties van elke omvang helpt, waaronder meer dan 70% van de Fortune 100